پاکسازی پوست

روش های عملی و توصیه های خانگی برای پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

روش های عملی و توصیه های خانگی برای پاکسازی پوست

ریزش مو (طاسی)

 


 

ریزش مو (طاسی) چیست؟

یک پوست سر طبیعی در روز حدود 25 تا 100 تار مو می ریزد. افزایش میزان ریزش مو یا ایجاد نواحی طاس در پوست سر ، اختلال ریزش مو است که به آن آلوپسی نیز می گویند.

چه عواملی باعث ریزش مو می شود؟

دلایل ریزش مو عبارتند از:

 چرخه غیرطبیعی مو

سالخورده

می سوزد

تغییر در هورمون ها

کمبود آهن یا پروتئین دریافتی

دریافت بیش از حد ویتامین A

سابقه خانوادگی طاسی

بیماری

عفونت یا التهاب پوست سر

کمبود پروتئین یا آهن

کاهش وزن سریع

ضربه

عفونت قارچی پوست سر درمان نشده

با این حال ، ریزش مو به دلیل موارد زیر ایجاد نمی شود:

گردش خون ضعیف در پوست سر

شوره سر

پوشیدن بیش از حد کلاه

به طور کلی ، هرچه ریزش مو زودتر شروع شود ، طاسی شدیدتر می شود.

انواع طاسی

برخی از انواع رایج طاسی شامل موارد زیر است:

طاسی مدل زنانه: اگرچه کمتر رایج است ، اما طاسی مدل زنانه با طاسی مدل مرد تفاوت دارد به این دلیل که موها به طور کلی در سراسر سر نازک می شوند ، اما خط موهای جلویی آن حفظ می شود. طاسی مدل زن به ندرت منجر به ریزش کامل مو می شود.

طاسی الگوی مردانه: طاسی الگوی مردانه معمولاً یک بیماری ارثی است. این بیماری ممکن است در هر سنی شروع شود. ریزش مو اغلب از جلو ، پهلوها یا تاج سر شروع می شود. بعضی از مردان ممکن است دچار یک نقطه طاس یا فقط یک خط موی عقب بروند ، در حالی که دیگران ممکن است تمام موهای خود را از دست بدهند.

آلوپسی آره آتا: این اختلال ریزش مو با ریزش ناگهانی مو در یک ناحیه خاص مشخص می شود ، که پس از چند ماه دوباره رشد می کند. با این حال ، اگر به طور ناگهانی تمام موهای بدن از بین برود ، رشد مجدد رخ نمی دهد. علت دقیق این نوع ریزش مو ناشناخته است. یک پیوند ژنتیکی و همچنین پیوندی با بیماری های خود ایمنی و آلرژی وجود دارد.

آلوپسی سمی: آلوپسی سمی ، که گاهی اوقات ریزش مو تلوژن افلوویوم نامیده می شود ، ممکن است به دنبال تب شدید یا بیماری شدید رخ دهد. داروهای خاص ، به ویژه تالیوم ، دوزهای بالای ویتامین A و رتینوئیدها ، ممکن است باعث آلوپسی سمی شوند. شرایط پزشکی ، مانند بیماری تیروئید و زایمان نیز ممکن است باعث آلوپسی سمی شود. این شرایط با ریزش موی موقتی مشخص می شود. همچنین ، برخی از داروهای سرطان می توانند باعث ریزش مو شوند.

آلوپسی اسکار یا زخمی: نواحی زخمی ممکن است از رشد مجدد مو جلوگیری کند. زخم ممکن است در اثر سوختگی ، آسیب دیدگی یا اشعه ایکس درمانی ایجاد شود. با این حال ، انواع دیگر اسکارها که ممکن است باعث ریزش مو شوند می توانند در اثر بیماری هایی مانند لوپوس ، عفونت های پوستی باکتریایی یا قارچی ، لیکن پلان ، سارکوئیدوز ، سل یا سرطان پوست ایجاد شوند.

تریکوتیلومانیا (کشیدن مو): کشیدن مو ، عادت رایج در بین کودکان ، ممکن است باعث ریزش مو شود.

علائم و نشانه های ریزش مو

علائم و نشانه ها بسته به علت ریزش مو متفاوت است. از جمله علائم رایجی که بیماران ممکن است متوجه شوند عبارتند از:

عقب رفتن خط مو به دلیل ریزش مو با الگوی هورمونی

افزایش ریزش مو 3 تا 4 ماه پس از استرس جسمی یا روحی

پوست سر قرمز و ملتهب و به دنبال آن ریزش و زخم ایجاد می شود

درمان ریزش مو

اکثر انواع طاسی درمانی ندارند ، به خصوص اگر فردی طاسی کامل داشته باشد. برخی از انواع طاسی به خودی خود از بین می روند. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروهای خاصی برای رشد مو (مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید)

تزریق کورتیکواستروئید (هنگام درمان آلوپسی آره آتا)

درمان هرگونه بیماری یا بیماری زمینه ای

کاشت مو

کاهش پوست سر

لیفت و پیوند پوست

جراحی تعویض مو چیست؟

ما چندین روش جایگزینی مو در را ارائه می دهیم ، اگرچه جراحی تعویض مو نمی تواند به کسانی که از طاسی کامل رنج می برند کمک کند. نامزدهای تعویض مو باید رشد مو سالم و در پشت و کنار سر داشته باشند. این موها به عنوان نواحی دهنده مو که در آن گرافت و فلپ گرفته می شود ، عمل خواهد کرد.

ما چهار نوع اصلی مختلف از روش های جایگزینی مو را ارائه می دهیم:

کاشت مو: در حین کاشت مو ، جراح قطعات کوچکی از پوست سر مویی را از پشت یا کناره های سر برداشته تا به عنوان پیوند استفاده شود. این پیوندها سپس به یک منطقه طاس یا نازک شدن منتقل می شوند.

انبساط پوست سر: در این روش دستگاهی به نام منبسط کننده بافت در زیر یک منطقه مویی قرار دارد که در کنار یک منطقه طاس قرار دارد. پس از چندین هفته ، گسترش دهنده بافت باعث رشد سلول های جدید پوست می شود. سپس عمل دیگری برای قرار دادن پوست تازه منبسط شده روی نقطه طاسی مجاور مورد نیاز است.

جراحی فلپ: جراحی فلپ برای پوشاندن مناطق بزرگ طاس ایده آل است. در طی این روش قسمتی از ناحیه طاس برداشته می شود و یک فلپ از پوست مویی روی ناحیه طاس قرار می گیرد در حالی که هنوز از یک انتها به منبع اصلی خون متصل است.

کاهش پوست سر: کاهش پوست سر به منظور پوشاندن نواحی طاس در بالا و پشت سر انجام می شود. این روش شامل برداشتن پوست سر طاس با بخشهایی از پوست سر مویی است که روی هم جمع شده و در منطقه طاس پر شده است. این کار را می توان به تنهایی یا در ترکیب با کاشت مو انجام داد.

عوارض احتمالی مرتبط با روش های کاشت مو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

رشد موهای تکه ای: گاهی اوقات ، رشد موهایی که تازه قرار داده شده اند حالت تکه ای دارند ، مخصوصاً اگر در کنار نازکی قرار بگیرند. این مسئله اغلب با جراحی اضافی قابل اصلاح است.

خونریزی یا جای زخم های گسترده: ایجاد تنش در پوست سر از بعضی از روش های کاهش پوست سر می تواند منجر به ایجاد زخم گسترده یا خونریزی شود.

پیوندهای ناموفق: گاهی اوقات ، این احتمال وجود دارد که پیوند "نگیرد". در این صورت ، جراحی باید تکرار شود.

عفونت: مانند هر روش جراحی ، خطر عفونت نیز وجود دارد



پی آر پی برای تقویت مو

مزوتراپی برای جلوگیری از ریزش مو